5 Ağustos 2013 Pazartesi

ACT Nedir?

ACT (Aktif Silindir Yönetimi) Nedir?
                Eskiden araç alınırken büyük motor; büyük güç demekti ve herkes bu tür araçlara yöneliyordu. O zamanlar benzin fiyatları bu kadar yüksek fiyatlarda değildi.Şuanda devir ekonomi devri ve herkes en az yakan ama en iyi performansı  veren otomobilleri almakta. Bu sebepten dolayıdır ki, firmalar AR-GE yatırımlarını bu yönde yapmaktadır. En az yakıt tüketimine sahip, en az çevreye zarar veren araçlar günümüzde popüler olmaya başlamıştır. Piyasaya baktığımızda en çok satan araçların da düşük hacimli araçlar olduğunu görmekteyiz. Firmaların bu yöndeki çalışmalarından ortaya çıkan bir motor çeşidi, ACT sistemine sahip motorlardır. Benzinli motorlarda kullanılan bu sistem, en büyük rakibi dizel motorlu araçlardır.Dizel araçlara göre ucuz olan bu motora sahip araçlar piyasada ilgi uyandırıyor. İnsanlar yine de yeni  motor olması ve hakkında pek bilgi birikimi olmadığından, motorları çekimser karşılamaktadır.
            Volkswagen tarafından geliştirilen bu motor, düşük yakıt tüketimi ve performansı bir arada sunan aktif silindir yönetimi sayesinde, 2.ve 3. silindirleri gerek olmadığında otomatik olarak kapatmakta ve çalışmalarını engellemekte. Bu olay ne zaman gerçekleşiyor? Araçta belli değerlerin altında seyir halindeysek sistem otomatik olarak çalışmaktadır. Aracımızın 250Nm maksimum torkun 100Nm ve daha düşüğünü talep ettiğimiz durumlarda ve 1.250 ile 4.000 dev/dk arasında, saatte 130 km/sa hızın altında, 2 ve 3 numaralı silindirler kapanır. Şimdi bu olay nasıl gerçekleşiyor? Aslında basit gibi duran ancak zor bir sistem geliştirilmiş. Egzoz ve emme supaplarını kumanda eden kam (egzantirik) milini 0 dereceli bir noktaya iterek yapar ve bu olayla beraber yakıt enjeksiyonu ile buji ateşlemesi de kesilir. 2. ve 3.  pistonlar sabit bir şekilde durur, çalışmazlar. 1. Ve 4. pistonlar çalışmaya devam ederler ve araca gerekli gücü sağlar.
            Bizlere yüksek tork, veya hız lazım gerekli oldu. Yani 4 silindirin de çalışmasını istiyoruz. 2. ve 3. silindirlerin de aktif olması gerekmektedir. Bu durumda ortalama 11ms içinde (krank mili 1.5 tur attığı anda ) çalışması istenilen silindirler sarsıntısız ve hissedilmeyecek şekilde devreye girer. Araç tekrar motorun 4 pistonundan  gücü almaya başlar.

            Peki bize bu silindirlerin kapalı kalması ne kazandırdı. Silindirlerin kapalı kalması bizlere yakıt tüketiminde tasarruf sağladı. Volkswagen sitesinde yazılan, NEDC normlarına göre 0.4lt/100 km daha düşük tüketim denilmektedir. Bu sistemin ileride geliştirilerek dizel araçlara rakip araçların ortaya çıkacağı görülmekte. Çekimser duran insanların ilerde belki de bu araçlara talep gösterecektir. Belki de bu sistemi dizel araçlarda da uygulanmasıyla elektrikli araçlara olan ilgi bir süre durabilir ve elektrikli araçların yaygınlaşması süresi uzar. Şuanda elektrikli araçların bir çok sorunu bulunmakta olduğu göz önüne alındığında neden olmasın ? 

Sistemin Çalışma Animasyonu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder