15 Ocak 2014 Çarşamba

FORMULA-E

FORMULA-E
            Otomobil sektöründe çok büyük bir adım olarak değerlendirilebilir. Şuanda elektrikli araçlar hakkında onlarca soru ve düşünce bulunuyor. Soruların birçoğuna bu yarışlarda cevap bulunacağı açıktır.Düşüncelerin ise değişeceği ve yeni fikirlerin ortaya atılacağı bu yarışlar sürekli hale gelmesi bekleniyor. Şuanda elektrikli araçlarla uğraşan firmaların tam olarak yer almadığı yarışlara biraz uzak duruluyor. Sürücülerin elektrikli araçlar hakkında ki fikirlerinin bu yarışlar ile değişeceği ve insanların elektrikli araçlara daha çok ilgi duyacağı tahmin ediliyor. Büyük firmalar şuanda bu yarışlara biraz uzak durmakta. İlerde onlarında bu yarışlara katılacağını düşünüyorum. F1 den bir çok firma uzaklaşmaya başlamış durumdalar. Bunun sebebi olarak yüksek maliyet, çevre politikaları ve eskisi kadar zevkli olmayan yarışları gösterebiliriz. F1 e koyulan kurallarda cabası...

            Formula-1 teknolojisinin, piyasada olan araçların gelişiminde önemli bir yer edindiği apaçık ortada. Formula-e yarışları ile de elektrikli araçların teknolojisinde büyük bir gelişime kaydedilecek. En önemli parçaların,elektrik motoru, bataryaların ve güç aktarma organlarında gelişmeler bekleniyor. Bu yarışların devamlı hale gelmesi için ekonomik yönden sponsorlar tarafından da desteklenmeli. Bu sponsorlar F1 yarışlarında ki petrol devleri olmayacağı bellidir. Fakat büyük elektrik ve elektronik firmalarının bu yarışları desteklemeleri onlar için büyük bir handikap olacaktır. Devletlerinde enerji politikaları gereği bu yarışlara ön ayak olmalıdırlar. İlk yarışlardan sonra Formula-e nin kaderi yavaş yavaş ortaya çıkacaktır. Şuanda 10  takım ile başlayacak yarışlar,10 farklı yerde yapılacak.Temennim ülkemizde de bu yarışların yapılması ve bir takımımızın yarışlarda yer almasıdır. Şuanda Formula-1 deki birçok firmanın olmaması ve para babalarının uzak durması yarışları adil yapacağı kanısındayım.  Araçların motor sporlarında ki araçlara göre daha az sesli olması biraz korkutuyor. Bunun için özel bir ekip ile araçlara ses sistemi tasarımı yapılıyor. Bu ses tasarımı hem güvenlik açısından hem de seyir zevki bakımından önemlidir.Merakla beklenen yarışların Formula-1 kadar seyirci toplayıp toplayamayacağını göreceğiz.

            FIA tarafından 2012 yılında planlanan yarışlar 2014-2015 de ilk yarışları yapılacaktır. İlk yarışı 10 Ekim 2014 tarihinde Pekinde gerçekleştirilecektir. Ardından Putrajaya(Malezya), Rio de Janeiro(Brezilya) , Punta Del Este (Uruguay) , Buenos Aires (Arjantin) , Los Angeles (ABD) , Miami (USA), Monte Carlo (Monaco), Berlin (Almanya) , en son Londra(İngiltere) de sırayla düzenlenecek.

Formula-E takımları(Bazı takımların arabalarının sitelerindeki resimleridir.)

1.      Drayson Racing Formula E Team

2.      China Racing Formula E Team

3.      Andretti Autosport Formula E Team
4.      Dragon Racing Formula E Team

5.      E.dams Formula E Team
6.      Super Aguri Formula E Team

7.      Audi Sport ABT Formula E Team
8.      Mahindra Racing Formula E Team





9.      Virgin Racing Formula E Team

10.  Venturi Grand Prix Formula E Team

            FIA nın Formula-E yarışları için belirlediği standartlar:
·         10 takım, her bir takım 2 sürücü ile 4 arabaya sahip olabiliyor.
·         Dünya çapında 10 farklı şehirde yapılacak,
·         Her bir yarış pisti yaklaşık 3km uzunluğa sahip olacak,
·         Araçlar 0-100 km/s hıza 3 saniyede ve 225km/h hıza ulaşabilmeli,

·         Gürültü desibeli yaklaşık 80dB .
·         Pit-stop larda araçlar değiştirilecek,
·         Araçlar FIA nın tüm güvenlik kurallarına uymalı
·         Aerodinamik verileri araca en az sürtünme kuvvetine maruz bırakırken, öndeki aracı solamaya da uygun hale getirilmeli
·         Sürüşe duyarlı yüksek hassasiyetli süspansiyonlar kullanılmalı
·         Aracın teknik verileri :
Ø  Toplam uzunluğu: 5000 mm
Ø  Toplam genişlik : 1800mm
Ø  Toplam yükseklik:1250mm
Ø  İz genişliği : 1300mm
Ø  Ride yüksekliği : 75 mm
Ø  Genel ağırlığı : 800 kg
Ø  Sadece pillerin ağırlığı : 200 kg
Ø  Maksimum güç sınırlaması: 200 kW
Ø  Yarış mod gücü : 133 kW

Motor Standartları
Ø  MGU(Motor Jeneratör Ünitesi) Mclaren tarafından geliştirilen,
Ø  En fazla 2 tane kullanılacak
Ø  Bu MGU lar sadece arka akslara bağlanacak,
Ø  Çekiş kontrol ünitesi kullanılması yasaklanmış,

Piller
Ø  Kullanılacak piller tekrar şarj edilebilir ve enerji depolama sistemli (RESS) olacaklar.
Ø  Araçtaki herhangi bir pil aracın toplam pillerinden biri gibi kabul ediliyor.
Ø  Şarj edilebilir enerji depolama sistemi, elektrik motoru ile arabayı itmek üzerine tasarlanmalı
Ø  FIA standartları gereği Pil Hücre ve/veya kapasitör ağırlığı maksimum 200kg olmalıdır.
Ø  Tüm pil hücreleri BM Ulaştırma Standartlarına kurallarına uygundur belgesi alması gerekiyor.

Şasi
Monokok şasiler İtalyan firması Dallara tarafından tasarlanıyor ve imal edilenlerden. Karbon fiber ve alüminyumdan yapılan şasi, süper hafif ve inanılmaz derecede güçlüdür. 2014 FIA çarpışma testlerinden geçebilmiştir.

Ø  Şasi Dallara tarafından yapılacak ve karbon/alüminyum malzemesinden (yapısı petek)
Ø  Ön ve Arka kanatlar yine Dallara tarafından hava akımına uygun karbon yapıda
Ø  Kaporta, aynı firma tarafından Kevlar bal peteği yapısında karbondan olacak.


Şanzıman
Ø  Hewland yandan çarklı sıralı şanzıman
Ø  Maliyetleri azaltmak için sabitlenmiş dişli oranları

Frenler
Ø  Bir pedala bağlı olup standart ayrı iki hidrolik sistem,
Ø  Kaliper malzemesi seçimi serbest bırakılmış
Ø  Kaliper gövde malzemesi alüminyumdan

Tekerlekler
Ø  18” tekerlekler Michelin tarafından yarış için özel olarak ıslak ve kuru yüzeyler için üretilecek

Elektronik Devre
Ø  Mclaren Elektroniğe ait ECU/GCU kullanılacak, veriler sisteme kaydedilebilecek
Ø  Güç kaynağı yönetim birimi
Ø  FIA Marshalling sistemi
Ø  Veri toplama sistemi kullanılacak.
Ø  Telemetri kullanılmayacak

Süspansiyon
Ø  Double wishbones , ikiz amörtisörler ve burulma çubukları
Ø  Ön ve arka yaylı süspansiyon
Ø  Ayarlanabilir kamber, toe açıları
Ø  Önde iki yönlü ve arkada 4 yönlü ayarlanabilir koni amortisörler
Ø  Ön ve arkada ayarlanabilir anti-roll bar kullanılabilir

Direksiyon Sistemi
Ø  Takviyesiz kremayer ve pinyonlu direksiyon sistemi ( güç yardımı kullanılabilir)
Ø  Pano, manevra ekranı, vites değişimi ve debriyaj pedalları direksiyon simidin de bulunmalı

Güvenlik
Ø  FIA güvenlik standartları ile ön,yan, arka ve direksiyon kolonu darbe testleri
Ø  Ön ve arka rulo çember, darbe ve monokok itme testleri
Ø  Tekerleklerin fırlamamasını sağlayan güvenlik kabloları
Ø  Yangın söndürme sistemi, elektronik kumandalı
Ø  Pil hücrelerini koruma panelleri yer alıyor.


Hasan KARA
https://hasankara91.blogspot.com
hasankara91@gmail.com


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder