Blow Off Valve ?
Piyasada bu valf çeşidi ve türü çoktur.
Blow-Off Valve, Dump Valve,Boost Recirculating Valve,Pop-Off Valve herkesin bildiği
Cuf-Cuf sesli Valf. Bu valfin içerisinde piston veya diyafram şeklinde kapak bulunan bir musluktur.
Turbo şarj , amacı gereği dakikalarda
yüksek devirlerde dönerek silindir içerisine daha fazla hava girmesini
sağlamaktadır. Egzoz gazı ile hareket kazanmaktadır. Araç her zaman aynı
devirde devam etmemektedir. Vites değiştirmek için ya da frene basmak için bile
gazdan ayağımızı çekeriz. Bu sırada gaz kelebeği kapanır ve turbo havayı motora
yollayamadığından ters basınca maruz kalarak pervaneler bir anda yavaşlar.
Şehir içi kullanımda bu olay sık aralıklarla meydana gelmektedir. zun süre basıncın turboya gelmesi, şaftın bulunduğu yatakları etkileyecek,şafta bozukluk,balans bozukluğu yapacak. Ayrıca turbo lag meydana getirecektir.
Turbonun gönderdiği hava geri gelir ve
turbo rotorunun terse dönmesine neden olur. Bizler tekrar gaza bastığımızda
turbonun devreye girmesinde gecikme olur. Turbo rotoru terse dönmektedir ve
durup tekrar ileri doğru dönüp havayı basmak zorundadır. Bu olay turbo log(gecikme)
olarak adlandırılır.
Oluşan basıncın zararını engellemek için,
intercooler çıkışına bir valf koyuluyor,bunu manifolda referans edilip,
manifold da gaz kelebeğinin kapanması ile oluşan vakumla bu valfi açarsak, hala
dönmekte olan turbonun yarattığı basıncı geri dönmek yerine buradan çıkmaktadır.
Bu sebeplerden dolayıdır ki ,blow off
valve geliştirilmiştir. Turbo lag zamanı ne kadar kısa olursa o kadar kısa
sürede yeniden hızlanırız. Blow off valfi kelebekteki emişi
algılar ve bir valf açarak aşırı basıncı bu valf vasıtasıyla atmosfere ya da
valfin türüne göre kademeli olarak atmosfere bırakır. Bu sırada cuff cuff sesi
çıkar ve bir çok insanın hoşuna gider. Çoğu gencin hoşuna giden bu ses sürekli
tekrarlandı mı turbolarına aşırı yüklenme oluyor ve uzun vadede sorunlar ortaya
çıkartıyor. Valfin havaya yolladığı
basınçlı hava sayesinde turbo türbinleri eskisi gibi dönmeye devam eder ve gaza
bastığımız da turbo bıçakları döner durumda olurlar ve Turbo Lagı azaltılır.
Peki şimdi biz gelen gazın geri gitmesini
istedik ve başardık, bu sırada bizlere yine yanma olayı için bir miktar da olsa
hava lazım. Bunu da bypass kanalarıyla sağlamaktayız. Emme manifolduna gelen
hava bizler için yeterli olmaktadır. Bazı firmalar ise turbodan atılacak olan
gazın bir kısmını geri turbonun arkasına göndererek bunu sağlamaktadır.
Siz eğer ben cuff sesini duymak
istiyorum, aracımdan zevk almak istiyorum. Geri havanın gelmesi benim için
önemli değil diyorsanız, ani bir zengin karışımla karşılaşırız. Bu da bizlerin
cebinden çıkacak fazla para demek oluyor. Tercih sizlerin.
Blow Off Valve Sesi:
NOT:http://www.tasitteknolojileri.com/2013/04/21/turbosarj-nedir/ Aşağıyı okumadan makaleyi okumanızı tavsiye ediyorum.
Turbo şarj parçaları:
Turbo 6 temel parçadan oluşmaktadır.
1. Egzoz Salyangozu (Turbine Housing): Turbonun egzoz manifolduna
bağlı,yüksek sıcaklıklara dayanıklı olan parçasıdır. Soğutmalı tipleri de
bulunmaktadır.
2. Gövde (Bearing Housing): Turbonun orta kısmında yer alır ve imal
edildiği malzeme egzoz salyangozuyla hemen hemen aynıdır. Salyangozları bir
arada tutar ve yağ giriş çıkış delikleri bulunmaktadır. İç kısmı yağlama
kolaylığı açısından kanallı bir yapıya sahiptir.
Gövde |
4. Emme Pervanesi(Compressor Wheel): Yapısı alüminyumdur en ufak bir
yabancı cisimle karşılaştığında pervanenin hasar görmesine ve dengesinin
bozulmasına yol açar. Motora basınçlı havayı ileten pervanedir.
5. Milli Pervane(Shaft and Wheel): Sürekli burulma momentine ve aşırı
ısıya maruz kaldığından nikel alaşımlı çok sağlam malzemenden yapılır. Mil
pervaneye özel ısıl işlemle kaynatılır ve ikisi birbirinden ayrılmaz. Egzoz
gazının hareket enerjisinin dönme enerjisine dönüşümünü sağlayan aktarma
organıdır.
6. Segmanlar, contalar, vidalar ve malzemeler.
Intercooler
Aşırı doldurmalı motorlarda sıkıştırma
işlemi,basınçla beraber sıcaklığı da artırır. Dolgun havanın yoğunluğunu azatlara
volümetrik verimin artırır. Buna bağlı olarak, motor gücünde azalma görülür. Bizler
ise havanın yoğunluğun fazla olmasını istemekteyiz. Çünkü havanın yoğunluğu
artarsa silindirin içine de o kadar çok havayı sıkıştırmış oluruz. Kompresör
çıkışı ile silindir girişi arasında soğutulması gerekir. Bu soğutma, aynı
zamanda sıkıştırma başı sıcaklıklarının,dolayısıyla genel sıcaklık seviyesinin
yükselmemesi için gereklidir. Bu soğutma işlemi, “intercooler” olarak
isimlendirilen bir ara soğutucu ile gerçekleştirilir.
Böylece
hava miktarında artma ve soğuma temin edilerek;
-Yakıt
ekonomisinin geliştirilmesi
-Motor
gücünün artırılması,
-Motor
dayanıklılığının arttırılması,
-İyi bir yanma ile
motor gaz emisyonlarının azaltılması,özellikleri iyileştirilmiş olur.
İntercooler
yapısı:
1.
Hava kazanları
2.
Tüpler(Hava kanalları)
3.
Kanatçıklar (Finiler)
Hava kazanları,giriş ve çıkış kazanları olmak üzere iki kısımdan
oluşur. Kazanlar havanın tüplere eşit dağılımını sağlayabilmek için giriş ve
çıkış noktalarına doğru yapılır. Havanın,içinden geçerek üzerindeki ısının
kanatçıklara verilmesini sağlayan kanallara, tüp ve iki kanatçık arasına bir
tüp gelecek şekilde dizayn yapılır. İyi bir ısı transferi için türbülans
oluşturması için tüplerin iç kısımlarına kanatçıklar yerleştirilir.Tüp
üzerindeki ısıyı iletim yolu ile alarak havanın soğutulmasını sağlayan
elemanlara ise kanatçık denir. Kanatçıkların yüzey alanı ne kadar büyük ise
hava ile temas eden yüzey o kadar büyüktür. Havanın daha çabuk soğumasına
yardımcı olacaktır.
İntercooler çeşitleri:
1.
Hava soğutmalı
2.
Su soğutmalı
TURBO ÇALIŞMA MEKANİZMASI ANİMASYONU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder