ACT (Aktif Silindir Yönetimi) Nedir?
Eskiden araç alınırken büyük motor; büyük güç demekti ve herkes bu
tür araçlara yöneliyordu. O zamanlar benzin fiyatları bu kadar yüksek
fiyatlarda değildi.Şuanda devir ekonomi devri ve herkes en az yakan ama en iyi
performansı veren otomobilleri almakta.
Bu sebepten dolayıdır ki, firmalar AR-GE yatırımlarını bu yönde yapmaktadır. En
az yakıt tüketimine sahip, en az çevreye zarar veren araçlar günümüzde popüler
olmaya başlamıştır. Piyasaya baktığımızda en çok satan araçların da düşük
hacimli araçlar olduğunu görmekteyiz. Firmaların bu yöndeki çalışmalarından ortaya
çıkan bir motor çeşidi, ACT sistemine sahip motorlardır. Benzinli motorlarda
kullanılan bu sistem, en büyük rakibi dizel motorlu araçlardır.Dizel araçlara
göre ucuz olan bu motora sahip araçlar piyasada ilgi uyandırıyor. İnsanlar yine
de yeni motor olması ve hakkında pek
bilgi birikimi olmadığından, motorları çekimser karşılamaktadır.
Volkswagen
tarafından geliştirilen bu motor, düşük yakıt tüketimi ve performansı bir arada
sunan aktif silindir yönetimi sayesinde, 2.ve 3. silindirleri gerek olmadığında
otomatik olarak kapatmakta ve çalışmalarını engellemekte. Bu olay ne zaman
gerçekleşiyor? Araçta belli değerlerin altında seyir halindeysek sistem
otomatik olarak çalışmaktadır. Aracımızın 250Nm maksimum torkun 100Nm ve daha
düşüğünü talep ettiğimiz durumlarda ve 1.250 ile 4.000 dev/dk arasında, saatte
130 km/sa hızın altında, 2 ve 3 numaralı silindirler kapanır. Şimdi bu olay
nasıl gerçekleşiyor? Aslında basit gibi duran ancak zor bir sistem geliştirilmiş.
Egzoz ve emme supaplarını kumanda eden kam (egzantirik) milini 0 dereceli bir
noktaya iterek yapar ve bu olayla beraber yakıt enjeksiyonu ile buji ateşlemesi
de kesilir. 2. ve 3. pistonlar sabit bir
şekilde durur, çalışmazlar. 1. Ve 4. pistonlar çalışmaya devam ederler ve araca
gerekli gücü sağlar.
Bizlere
yüksek tork, veya hız lazım gerekli oldu. Yani 4 silindirin de çalışmasını
istiyoruz. 2. ve 3. silindirlerin de aktif olması gerekmektedir. Bu durumda
ortalama 11ms içinde (krank mili 1.5 tur attığı anda ) çalışması istenilen
silindirler sarsıntısız ve hissedilmeyecek şekilde devreye girer. Araç tekrar
motorun 4 pistonundan gücü almaya başlar.
Peki
bize bu silindirlerin kapalı kalması ne kazandırdı. Silindirlerin kapalı
kalması bizlere yakıt tüketiminde tasarruf sağladı. Volkswagen sitesinde
yazılan, NEDC normlarına göre 0.4lt/100 km daha düşük tüketim denilmektedir. Bu
sistemin ileride geliştirilerek dizel araçlara rakip araçların ortaya çıkacağı
görülmekte. Çekimser duran insanların ilerde belki de bu araçlara talep
gösterecektir. Belki de bu sistemi dizel araçlarda da uygulanmasıyla elektrikli
araçlara olan ilgi bir süre durabilir ve elektrikli araçların yaygınlaşması
süresi uzar. Şuanda elektrikli araçların bir çok sorunu bulunmakta olduğu göz
önüne alındığında neden olmasın ?
Sistemin Çalışma Animasyonu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder