Araç sayısı her geçen gün hızla artmakta ve çevre
kirliliğine yol açmaktalar. Son yıllarda bu artış oranı eskiye göre çok fazla.
Araç sayısında ki büyük artış, bir çözüm üretmenin, bir yolun bulunması
gerekliliğini gündeme getirdi. Çözüm olarak egzoz emisyonlarına standartlar
çözülmesine karar verildi. Her bir aracın belli bir standartta çevreye egzoz
gazı vermesi kararlaştırıldı. Bu standartlar her sene zorlaştırılıyor ve
emisyon değerleri düşürülüyor.
Birçok ülke emisyon değerlerini
azaltmayı amaçlayan Kyoto Protokolü’nü onayladığından, otomobil firmaları ve
bilim adamları hava kirliliğinin azaltılması için çalışmalar yapıyor. Hava
kirliliğini önlemek amacıyla motorlu araçlara getirilen AB ülkelerinin
ardından,2009 yılından itibaren ülkemizde de zorunla hale geldi.
Yakıtların
içerisinde HC ve S bulunuru. Bunlar havadan alınan O2,N2,H2O
ile yakılır. Yanma sonucunda N2,O2,H2O,CO2,CO,NOX,SO2
ve HC bileşenleri ortaya çıkıyor. Bu bileşenlerden bizler için önemli olanları
CO,HC,NOx dir. Bir insanın günlük ihtiyacı olan 15 m3
temiz havayı bir tek taşıtın sadece 10 dakikalık bir süre içerisinde tehlikeli
hale dönüştürmekte. Euro emisyon standartları Avrupa Birliği ülkelerinde
geçerli olup, egzozdan çıkan zararlı gaz ve partikülleri,kademeli olarak ve
belirli bir takvim içerisinde azaltma programına Euro Emisyon Standartları
deniyor. Bu gazların zamanla kademeli olarak azaltılması hedefleniyor. Eylül ayı itibariyle bu sene Euro-6 standartlarına geçiyoruz. Euro standardında rakam büyüdükçe
taşıtların çevreye verdiği zarar azalmaktadır. Her yeni standartta zararlı
gazlar biraz daha azaltılmış oluyor.
Dünyada
emisyonlara yönelik ilk düzenlemeler 1968 yılında California’da,ilk sınırlama
ise 1972 yılında Avrupa Birliği ülkelerinde ECE R 15.00 Regülasyonu ve EEC
72/220 Yönetmelik’i ile başlamıştır.
Euro
Standartları Uygulayan Ülkeler = Asya-Avrupa-Güney Amerika-Afrika Ülkeleri
EPA Standartları Uygulayan
Ülkeler= Kuzey Amerika Ülkeleri
Euro veya EPA standartlarını
uygulayan Ülkeler = Orta Amerika Ülkeleri-Avusturalya
Japan Standartları Uygulayan
Ülke = Japonya
2012 Emisyon Standartları
Ülkemizde Euro Standartları uygulanmaktadır. Ülkemizde
emisyon standartları şu şekilde adımlar atılarak başlandı:
- 1993: Otomotiv Sanayi Çevre Deklerasyonu yayınlandı.
- 1995: Otomobiller Euro 93 standardına artan yüzdelerle uygun hale getirilmeye başlandı.
- 1996: AB gümrük birliği anlaşması ile AB tip onayı mevzuatı çalışmaları başlatıldı. Üretilen taşıtların AB normlarına 5 yıl içinde uygun hale getirileceği bildirildi.
- 1996: Ticari araçlar emisyon (ECE R24) uyum programı yayınlandı.
- 2001: Tüm dizel araçlarda Euro 1 seviyesi başladı.
- 2008: Yeni tip onayında Euro 4 seviyesi başladı. Mevcut araçlarda 1.1.2009’da başladı.
- 2009: Ekim ayından sonra tüm araçlar EURO 5 standartlarına uygun hale getirilmesi zorunlu tutuldu.
- 2014: Euro 5 standartları geçerli. 1.9.2014 tarihinden itibaren üretilen ve ithal edilen araçlarda Euro 6 standartları şartı getiriliyor.
Ülkemizde
Euro standartları uygulaması geç başlamıştır. Türkiye’de 2008 yılı itibariyle
EURO 1 standartları geçerli olmaya başlamış, 2009 yılından sonra EURO-4
standartlarına geçilmiştir. Ülkemiz euro
standartlarına geç girmesin ve Euro-2,Euro-3 normlarına geçişlerinin Avrupa’nın
geride kalınmasından dolayı direk Euro-4 standartlarına geçilmiştir.
Ülkemizdeki araç üreten şirketlerin Avrupa ihracatının da engellenmemesi için
böyle bir yaptırım yapılmış.
Emisyon sınırlarına uyum için
motorlar sürekli geliştirilmekte, günümüzde motorlarda son derece kompleks ve
pahalı teknolojiler kullanılmaktadır. Gelecekteki “Sıfır Emisyon” hedefi için elektrik veya
hidrojen gibi alternatif enerjiler kullanan “Hibrid” motorların geliştirme
süreci başlamıştır.
Taşıtlara Göre Euro Standartlarına Geçiş Yılları
Kamyonlar(Dizel) ve Otobüsler (Dizel)
İçin Emisyon Standartları
Peki gazların bizlere ne gibi zararları oluyor:
·
Azot Oksitler (NOx)
= Yüksek sıcaklıktaki yanma sonucu oluşur. Yağmur suyuyla karışarak aside
dönüşür.Bu yağışlara maruz kalan insanlarda akciğer fonksiyonlarında olumsuz
değişimler meydana gelir.
·
Karbon Monoksit (CO)=
Verimsiz yanma sonucu çıkar. Renksiz kokusuz, tahriş etmeyen ancak çok zehirli
bir gazdır. Aynı zamanda karbondioksitten daha güçlü şekilde sera etkisine yol
açar.
·
Hidro Karbon= Yanmamış
yakıttan kaynaklanan uçucu yakıt buharıdır.
·
Parçacık Maddeler (PM)= 2.5
µm’den küçük bronşları dolduran parçacıklardır.
Dizel Motorlarda Egzoz Emisyon
Kontrolü
Benzinli araçların yanında dizel araçlarda kullanılıyor. Dizel araçların kullanım alanı genellikle toplu taşımacılık ve yük taşımacılığı diyebiliriz. Günümüzde dizel araçlar,benzinli araçların yerini alıyor. Bundan dolayıdır ki dizel motorlardan kaynaklanan emisyonlarında azaltılması gerekiyor.
·Karbon Oksitle:Yanma
ürünleri arasında CO bulunmasının ana nedeni yeterli Oksijenin C(karbon) ile
tepkimeye girememesidir. Dizel
motorlarında genellikle fakir karışım oranları ile çalışıldığından CO emisyonu
düşük olmaktadır.
·Azot Oksitler: İçten
yanmalı motorlarda yanma odasındaki sıcaklık 1800K’nin üzerine
çıktığında,havanın içerisindeki azot ve oksijen kimyasal olarak birleşerek azot
oksit denilen,insan sağlığına ve çevreye zararlı bir gaz haline dönüşür.
· Kükürtlü Bileşenler:
Yakıtlarda kullanılan S(kükürt) yanma sırasında SO3 e dönüşür. Motor
soğukken yoğuşan su buharı ile birleşir ve sülfürik aside (H2SO4)
e dönüşür. Sülfürik asit,motor yağına karışarak motordaki segmanlar, yataklar
gibi motor aksamını aşındırır ve motor ömrünü kısaltır.
· Hidrokarbonlar:
Yakıtın tam yanmaması ve yakıtın buharlaşması neticesinde ortaya çıkıyor.
·Aldehitler:Yakıt
olarak kullanılan hidrokarbonların eksik yanması neticesinde emisyon olarak
kısmen yanmış hidrokarbonlar yani aldehitler ortaya çıkar.
· Partiküller: İyi
ayarlı bir benzin motoruna göre dizel motorlu taşıtlar daha fazla duman ve koku
veren madde yaymaktadır. Dizel motorlarında değişik işletme şartlarından
kaynaklanan dört tip partikül emisyonlarına rastlanmaktadır.
§
Beyaz Duman: Soğuk
havalarda görünen genellikle su buharıdır. Bu kirletici değildir.
§ Mavi Duman: Tam yanmamış yakıt veya bilhassa aşınmış
motorlarda yağ zerreciklerinin oluşturduğu dumandır.
§ Siyah Duman: İs-Karbon parçacıklarının oluşturduğu
dumandır. Tam yükte ve düşük hava/yakıt oranlarında ortaya çıkar.
§ Diğer Parçacıklar: Sülfatlar,yağlama yağı ve yakıt
içindeki katkılardan gelen parçacıklardır.
Dizel motor yakıtı olarak kullanılan motorin genellikle C17H34
kullanılır. Hava ile karışan motorinden yanma sonucunda yanma ürünleri
oluşur. Bunlar CO2,H2O ve N2 dir. Eğer yakıt
çevrim sonucu tam olarak yanmamış ise bu bileşenlere ek olarak CO,HC,NOX,PM
gibi ürünler de oluşur. Dizel motorlarda PM ve NOX emisyonlarının
yüksek düzeyde,CO ve HC emisyonlarının ise daha az olduğu görülmektedir. Çünkü
dizel motorlarda hava fazlalık kaysayısı, benzinli motorlara göre daha
yüksektir.
Araçta Egzoz Emisyonuna Etki
Eden Faktörler:
1.Sıkıştırma Oranı: Sıkıştırma oranı artıkça motor gücü
artmakta ve özgül yakıt tüketimi de azalmaktadır. Yakıt ekonomisi sağlanması
emisyon değerlerini de düşürmektedir.
2.Hava/Yakıt Oranı: İdeal hava yakıt oranı bizler için
yeterlidir. Fakir ve zengin karışımlar istediklerimizin bir kısmı
sağlamaktadır. Bundan dolayı normal karışım en idealidir.
3.Ateşleme Avansı: Avans ayarı artınca yakıt ekonomisi
iyileşmektedir. Her motorun değişik çalışma koşullarında değişik miktarlarda
avansa ihtiyacı vardır.
4. Yakıt Kalitesi: Yakıt ne kadar kaliteli olursa
kendiliğinden yanmaya karşı da o kadar dirençlidir. Kendiliğinden yanmayan
yakıt,yanma olayı için ideal değerlerinin tutturulması açısından önemlidir.
5.Motorlarda Alev Hızı:Yanma olayının kısa sürede
tamamlanması,bir diğer ifadeyle alev hızının yüksek olması motor performansı
açısından çok önemlidir.
6. Motor Sürtünmesi:Motor sürtünmelerinden kaynaklanan
kayıplarının önüne geçilmesi gerekiyor. Bu şekilde az enerjiyle yine eski gücü
elde edebileceğiz. Bu şekilde yakıttan tasarruf sağlamış olunacak.
7.Motorlarda Kullanılan Yardımcı Sistemler (Su pompası,Soğutma
Kompresörü,Alternatör):Motor gücünün bir kısmı bu parçalara verildiğinden
verimde düşüşe sebep olmaktadır. Gerekli gücü elde edebilmek için daha fazla
yakıta ihtiyaç duyulacaktır. Bu da emisyon değerlerini artıracaktır.
8. Yanma Odası Tasarımı:Etkili bir yanma oluşumunu sağlamak
için ön alev tarafından kat edilen yol küçültülmelidir. Çabuk yanmayı kolaylaştırmak
için de yeterli büyüklükte türbülansa sahip piston yapılmalıdır.
9.Taşıt Tasarımı:Taşıttın ağırlığın azaltılması yakıt
tüketimini azaltacağı gibi emisyon değerlerini de düşürecektir. Ayrıca önden
çekiş araçlar daha ekonomik ve performansı yüksektir.
10.Taşıt Aerodinamiği:İyi bir aerodinamik yapısı yakıt
tüketimini azaltmakla beraber aynı zamanda,kirletici emisyonlarda,kararlılıkta,
gürültü düzeyinde,hareket kabiliyeti ve taşıt iklimlendirmesini de olumlu yönde
etkilemektedir.
Araçlardaki Emisyon
Değerlerini Düşürmek İçin Kullanılan Donanımlar
§ Kapalı Çevrim Yakıt Sistemi: Egzoz sistemine takılan bir
oksijen algılayıcısı ile atılan eksoz gazlarının içerisindeki kullanılmamış
oksijen miktarı ölçülür. Buradan gelen sinyal ile yakıt püskürtme sistemi ona
göre enjektörlerden püskürtülecek yakıtı ayarlar.
§ Egzoz Gazı Çevrimi (EGR) : Egzoz emisyonunu düşürmek
için,çıkan egzoz gazından bir miktar gazı tekrar yanma odasına ileten
sistemdir. Bu şekilde NOX gazının oluşumu engellenir.
§ İkinci Hava Püskürtme Sistemi (AIR): Motor ısınıncaya kadar,tam yanmamış HC ve CO
gazlarının yanması için egzoz manifolduna hava göndererek oksijen ile bu
gazların yanmasını sağlar. Bu sistem ile dışarı CO ve HC atılmaz fakat egzoz
sisteminin sıcaklığı artar.
§ Hava Buharlaşması Kontrol Sistemi(EVAP):EVAP(Evaporative
emission control system). Yakıt depolarında sıcaklığın değişmesiyle yakıt
buharı oluşur. Bu buhar değişik vasıtalar ile dışarı atılır. Bu sistem ise
yakıttaki buharlaşmayı önlemek ve yakıt ekonomisi sağlamak için kullanılır.
Benzin buharları,benzin deposundan merkezi bağlantı vasıtası ile bağlantı
hortumunun içinden aktif kömür filtresinin içine gönderilir. Buradan benzin motora
geri döner.
§ Kartel Havalandırma Sistemi: Yanma sonucunda kartele
yanmış gazlar inmektedir. Bu yanmış gazlar ve içindeki artık maddeler motor
yağının özelliğini bozar. Bu nedenle kartele inen kaçak gazların dışarı
atılması gerekir. Kartel havalandırma sistemi, kartele inen kaçak gazların
dışarı atılmasını sağlar.
§ Yavaşlamada Yakıt Kesme Sistemi: Motor Freni Esnasında
§ Katalitik Konvertör : Yanmamış hidrokarbonlara ikinci bir
yanma ve kirletici gazlara bir indirgeme ortamı sağlar. Bu yanma ve indirgeme
birtakım katalizörler kullanılarak yapılır. İkinci yanma işlemi motor dışında
gerçekleştiğinden enerji elde edilmez. Bu gazlar daha sonra atmosfere
salınırlar.
Hasan KARA
hasankara91@gmail.com
hasankara91.blogspot.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder